Nem segít a kávé kocsmázás után

[origo] | 2009. 12. 10., 10:03
Tévedés, hogy a kávé kijózanít alkoholfogyasztás után.

Elképzelhető, hogy olyan érzésed van, hogy kocsmázás után a kávé élénkíti letompult érzékszerveid, de egérkísérletek szerint ez csak illúzió.

 

Az amerikai Temple Egyetem kutatói kísérleti úton igyekeztek cáfolni a népszerű mítoszt, hogy a kávé józanító hatással bír. Azt találták, hogy a koffein és az alkohol együttes fogyasztása vészhelyzetben gyenge döntési képességet, és emiatt akár katasztrófát is eredményezhet.

 

"Az alkoholtól elzsibbadt ember sokkal inkább beismeri, hogy részeg, mint az, aki még egy kávét is felhörpint rá. Ők ugyanis úgy érzik, hogy feléledtek, és azt képzelik magukról, hogy képesek a kockázatos szituációkat jól kezelni, mint például a vezetés, így gyakran kerülnek mások életét is veszélyeztető élethelyzetekbe" - nyilatkozta dr. Thomas Gould, a kutatás vezetője.

 

Útvesztőben kerengő egerek

 

A kísérlet során a kutatók azt tesztelték, hogy a felnőtt egerek mennyire képesek egy útvesztőben elkerülni a kellemetlen ingereket, mint az éles fények vagy a fülsüketítő zajok.

 

Az állatok különböző dózisú alkoholt és koffeint kaptak eltérő kombinációkban, majd az útvesztőben nyújtott teljesítményüket összehasonlították olyan egerekével, akik csak sós oldatot fogyasztottak.

 

Az alkoholtól az állatok sokkal nyugodtabbak voltak, de a kellemetlen hatásokkal kevésbé tudtak megbirkózni.

 

A csak koffeint fogyasztó állatok jobban teljesítettek az útvesztőben, de óvatosabbak és idegesebbek voltak.

 

Az alkoholt és koffeint is fogyasztó állatok relatíve éberek és nyugodtak voltak, de a kellemetlen hatások elkerülésében gyengén teljesítettek. Még akkor is ez történt, amikor az állatokkal nagy mennyiségű - emberi viszonylatban 8 csészének megfelelő - koffeint fogyasztattak.

 

A kutatók úgy vélik, hogy embereknél a koffein-alkohol párosítás az egerekhez hasonló hatást vált ki: hajlamosak vagyunk azt képzelni, hogy érzékszerveink felélednek, ha egy kávét felhajtunk kocsmázás után, pedig ez csupán illúzió, a kombináció komoly veszélyforrásokat hordoz.

hirdetés

Nap tippje

Forrás: iStockphoto.com

Ha száraz a szemed…

A 65 év felettiek illetve a nők menopauza után nagy valószínűséggel szenvednek szemszárazságtól. A legkézenfekvőbb megoldás a párásító, de segít a bőséges A-vitamin bevitel is. A vitamint természetes úton beviheted például lazaccal, szardíniával vagy napi egy tojással. Kapszulában napi 10 000 IU (nemzetközi egység) A-vitamint kapj be 400 IU D-vitamin kíséretében. Ha a szemszárazságod enyhül, A-vitamin adagod felére csökkentheted. Terhes nők az A-vitamin fogyasztás előtt konzultáljanak orvosukkal. A szemszárazságod ellen segítenek az omega-3 zsírsavak is: napi két evőkanál halolaj vagy lenmagolaj.

Legújabb hozzászólás

Legolvasottabb cikkek

Tonohaver // 2010 // már // 11

Bocsánat, helyesen: ...nem helyett, hanem mellette teszik...

Hatásosabb-e a homeopátia a placebónál? (104)
lara // 2010 // már // 10

Tény,hogy Magyarországon a szív-érrendszeri,és a daganatos megbetegedések után a harmadik a halálozási listán a gyógyszermellékhatások és gyógyszer túladagolási halálok.Ez azt hisz...

Túladagolja az országot a vitaminguru (108)
papagena // 2010 // már // 07

Én is hasonló tapasztalatokra tettem szert. 10 -15 évvel ezelőtt még azt gondoltam, hogy sosem fogok internetezni, és most ennek segítségével még testreszabott munkát is találtam. ...

Stimulálja az agyműködést az internetezés (2)
kokojumbo // 2010 // már // 06

@Kopp Mária:"mivel a ma születő gyermekek a jövő zálogai, más szavakkal "közjószágok", hiszen ők jövőbeli munkavállalók, jövőbeli hozzájárulásuk a nemzeti jóléthez mind gyermekesek...

Drasztikusan csökken a petesejtszám 30 év felett (5)
pallee // 2010 // már // 02

Az umami forradalom 1908-ban Tokióban kezdődött, amikor egy kémikus, Kikunae Ikeda glutamátban gazdag ételekben kimutatta az umami ízt. A tudós a kombu algából vonta ki a köznyelve...

Nem az ötödik íz felelős a kínai étterem szindrómáért (7)