A tinédzserkori alkoholizálás hosszú távú agykárosodásokat okoz

[origo] | 2010. 01. 27., 12:20
A tizenéveseknél az alkoholfogyasztás káros hatásai még jóval a másnaposság lecsengése után is kimutathatók. Amerikai kutatók nemrégiben hosszú távú károsodásokat mutattak ki a rendszeresen alkoholt fogyasztó tinik agyában.
Forrás: MTI

A magyar diákok is sokat isznak

Magyarországon 1995 óta zajlik az ESPAD összeurópai projekt, amely a diákok alkohol- és kábítószer-használatát vizsgálja. Eszerint a 16 évesek 59 százaléka fogyaszt rendszeresen alkoholt (az európai átlag 61%), a havi hat vagy több alkalommal ivók aránya 14,2 százalék. A kamaszok több mint egyharmada ivott már meg egy ültő helyében öt vagy több egység alkoholt, egynyolcadukkal ez már háromszor vagy többször is megtörtént. A gyakoriság különösen a lányok körében növekedett, de még mindig a fiúk isznak többet. A legnépszerűbb alkoholos italok nálunk a tömények, bár ezek népszerűsége folyamatosan csökken, a boré pedig nő. A szakemberek szerint aggasztó, hogy a frissítő italként reklámozott, többnyire édes, gyümölcsös ízű úgynevezett alkopopok fogyasztása is egyre elterjedtebb.

 

Susan Tapert, a San Diego-i Kalifornia Egyetem idegtudósa munkatársaival alkoholizáló és szeszes italt nem fogyasztó tizenévesek agyát vizsgálták képalkotó eljárás segítségével, és azt találták, hogy előbbieknél károsodás mutatható ki a fehérállomány területén. A károsodás negatívan befolyásolja a fiatalok koncentrációs képességét és a vizuális információk feldolgozását. "A serdülők agya még fejlődik, érik, ezért különösen érzékenyen reagálnak a kábítószerekre és alkoholokra" - nyilatkozta Tapert az AFP-nek.

 

Károsodik a gondolkodás és a memória

 

A Psychology of Addictive Behaviors (Az Addiktív Viselkedés Pszichológiája) című szakfolyóiratban ismertetett kutatásba Tapert és csapata olyan 12-14 éveseket vont be, akik korábban még nem alkoholizáltak és kábítószereztek. A fiatalok szokásait évekig követték: néhányuk nagyivóvá vált, vagyis havonta legalább kétszer-háromszor fogyasztott négy-öt egység alkoholt.

 

A nagyivókat az absztinensekkel összehasonlítva kiderült, hogy az előbbiek rosszabbul teljesítettek a koncentrációt és memóriát vizsgáló teszteken, továbbá a nemek tekintetében is mutatkozott különbség. "A nagyivó lányok főként a térlátást igénylő feladatokban teljesítettek rosszul, ezek a képességek például a matematikához és a mérnöki tudományokhoz szükségesek" - magyarázta Tapert. "A fiúknak pedig a koncentrációval voltak gondjaik. A különbség az absztinensekhez képest 10 százalékos, ez körülbelül egy osztályzatnyi eltérésnek felel meg."

 

Abnormálisan működik a hippokampusz a sok alkoholtól

 

Tény, hogy a tinédzserek sokkal jobban tolerálják a nagy mennyiségű alkohol azonnali káros hatásait, így például a rosszullétet és a hányingert. Emiatt könnyebben fogyasztanak el nagyobb mennyiséget, jobban tudnak csak az alkohol pozitív hatásaira koncentrálni. Ily módon viszont hamarabb belekerülnek a függőség spiráljába, és válnak nagy fogyasztókká.

 

Tapert és munkatársai annak is utánajártak, hogy pontosan milyen hatással van a nagyivás a tinik fejlődő agyára: a képalkotó vizsgálatokkal a fehérállományra, azaz az agy idegrostjaira koncentráltak. "A fehérállomány rendkívül fontos szerepet játszik az agysejtek közötti információtovábbításban és tudjuk, hogy fejlődése még serdülőkorban is tart" - nyilatkozta a kutatónő.

 

A nagyivó középiskolások agyát a nemivókéval összehasonlítva kiderült, hogy a fehérállományban apró eltérések találhatók, amelyek azt jelzik, hogy az agysejtek közötti kommunikáció nem zavartalan.

 

"Ez az eredmény azért meglepő számomra, mivel a nagyivónak számító gyerekek nem is ittak olyan sokszor. Havonta átlagosan csak kétszer-háromszor fogyasztottak alkoholt, de amikor ittak, akkor relatíve sokat, legalább négy-öt egységnyit" - nyilatkozta Tapert. A kutatás azt találta, hogy a memóriaképzésben nélkülözhetetlen agyi terület, a hippokampusz a nagyivó tiniknél abnormális működést mutat, ennek megfelelően a diákok hallás után nehezebben tanultak, mint nemivó társaik.

 

Egyelőre nem ismert, hogy a tinédzserkori nagyivás által kiváltott kognitív károsodás visszafordítható-e.

Medipress
hirdetés

Nap tippje

Forrás: iStockphoto.com

Ha túl sok koffeint fogyasztasz...

Egy átlagember számára koffeinből napi 200-300 mg az optimális mennyiség, ami 2-3 csésze kávét jelent. Ha ennél többet iszol, a sok koffein rövidtávon szorongást, alvási nehézségeket és ingerlékenységet, hosszú távon pedig gyomorfekélyt, nyelőcsőgyulladást, vérnyomás-emelkedést és refluxot okozhat. Csak óvatosan!

Még több tipp »
Korszerű sebkezelési tippek

Legújabb hozzászólás

Legolvasottabb cikkek

carpe diem // 2010 // júl // 31

Na jó az a kanál meg villa ugye!?!

Röntgenfelvétel a kisfiúról, akinek evőpálcika fúródott agyába (1)
KissTamás // 2010 // júl // 30

KEDVES MINDENKI! Az ismerősök köréből hozott példák, mint látjátok. nem elégségesek statisztikai alátámasztására az igazatoknak. A tény: -Angliában az állam kórházakat tart fenn ...

Homeopátiás szerekkel adagolnák túl magukat a szkeptikusok (55)
Amelia38 // 2010 // júl // 22

Igen, valamiben egyet értünk. De ugyebár külsőre a hamis tanulmányok is igaznak tűnnek, éppen ezért csak úgy egyiknek sem fogok hinni. Bizony a vitamingyártók/homeopátiás szereket ...

Mégsem javítja a memóriát a népszerű gyógynövény (18)
Lobo Blanco // 2010 // júl // 18

A fent leírtakhoz csatlakozva nagyon fontos, hogy nem mindegy hol termesztik vagy gyűjtik be az adott gyógynövényt. Sokan ismerik pl. Spirulina Platenis-t a tengeri algát, amit fo...

A gyógynövények is okozhatnak súlyos mérgezést (1)
Szandi // 2010 // júl // 18

Csupa "okos" ember csupa butaságot kommentel...

Okosabbak a szimmetrikus emberek (7)