A kutatók a Nature Genetics című szakfolyóiratban részletezett tanulmányukban 500 ezernél több genetikai változatot elemeztek, és megállapították, hogy azok az emberek, akiknél a TERC elnevezésű génen bizonyos variációk voltak jelen, nagy valószínűséggel 3-4 évvel idősebbek voltak biológiai koruknál.
"Tanulmányunk eredménye azt sugallja, hogy egyes emberek genetikailag kódolva vannak a gyorsabb ütemű öregedésre" - mondta Tim Spector, a londoni King's College munkatársa, a kutatás egyik vezetője.
Cikkükben a kutatók leírják, hogy két típusú öregedésről beszélhetünk: az egyik a kronológiai, életkor szerinti öregedés, a másik pedig a biológiai, a sejtek öregedése. A szakemberek úgy vélik, az öregedéssel összefüggő betegségeknél, például egyes ráktípusoknál inkább a biológiai kor számít, mintsem az évek szerinti.
A kutatók a telomereket vizsgálták, azokat a "védőkupakokat", melyek a kromoszómák végén helyezkednek el, és amelyek hossza összefügg a sejt korával: az öregedő sejtben rövidül a telomer szakasz. A telomerek kopása, rövidülése ezáltal a szervezet idő előtti öregedéséhez és rákhoz vezethet. A legutóbbi, 2009-es orvosi Nobel-díjat három tudós megosztva kapta a telomerek kopását megelőző telomeráz nevű enzim felfedezéséért.
A tudósok egy ideje tudták már, hogy a TERC gén, amely a telomerek hosszát szabályozza, kulcsfontosságú szerepet játszik az öregedésben és a rák kialakulásában. A mostani tanulmány fontosságát azonban az adja, hogy először találtak kapcsolatot a génváltozat jelenléte és az emberek korábbi öregedése között.
"Régóta tudtunk a telomerek létéről, ám az, hogy egy embereknél gyakran előforduló (gén)variánst találtunk, amely megváltoztatja azokat, igen fontos lépés" - hangsúlyozta Spector. A kutatók szerint azoknál az embereknél, akik a gén egy meghatározott változatát hordozták, rövidebb volt a telomerszakasz, és biológiailag öregebbek voltak.
Magyarország legöregebb embere a LifeNetwork műsorán!
(MTI)
Egy átlagember számára koffeinből napi 200-300 mg az optimális mennyiség, ami 2-3 csésze kávét jelent. Ha ennél többet iszol, a sok koffein rövidtávon szorongást, alvási nehézségeket és ingerlékenységet, hosszú távon pedig gyomorfekélyt, nyelőcsőgyulladást, vérnyomás-emelkedést és refluxot okozhat. Csak óvatosan!
Még több tipp »Na jó az a kanál meg villa ugye!?!
Röntgenfelvétel a kisfiúról, akinek evőpálcika fúródott agyába (1)KEDVES MINDENKI! Az ismerősök köréből hozott példák, mint látjátok. nem elégségesek statisztikai alátámasztására az igazatoknak. A tény: -Angliában az állam kórházakat tart fenn ...
Homeopátiás szerekkel adagolnák túl magukat a szkeptikusok (55)Igen, valamiben egyet értünk. De ugyebár külsőre a hamis tanulmányok is igaznak tűnnek, éppen ezért csak úgy egyiknek sem fogok hinni. Bizony a vitamingyártók/homeopátiás szereket ...
Mégsem javítja a memóriát a népszerű gyógynövény (18)A fent leírtakhoz csatlakozva nagyon fontos, hogy nem mindegy hol termesztik vagy gyűjtik be az adott gyógynövényt. Sokan ismerik pl. Spirulina Platenis-t a tengeri algát, amit fo...
A gyógynövények is okozhatnak súlyos mérgezést (1)Csupa "okos" ember csupa butaságot kommentel...
Okosabbak a szimmetrikus emberek (7)