Svéd kutatók felfedezték, hogy a több kalciumot fogyasztó férfiaknak 25 %-kal csökkent az esélye arra, hogy meghalnak a következő évtizedben, mint azok, akik a legkevesebbet vették magukhoz a táplálékkal. Egyik résztvevő sem szedett kalciumpótló készítményt.
Az eredmények egybevágnak a korábbi kutatások felfedezésével, melyek a magasabb kalciumbevitelt összefüggésbe hozták az alacsonyabb mortalitással, mind a férfiak, mind a nők esetében, derül ki az American Journal of Epidemiology cikkéből.
Bár sok kutató vizsgálta már a kalcium és magnéziumbevitel, valamint a krónikus betegségek kockázatát; de keveset tudtak arról, hogy milyen összefüggésben áll ezen tápanyagok fogyasztása a halálozással. A tanulmány adatgyűjtése során Dr. Joanna Kaluza a stockholmi Karolinska Intézet munkatársa kollégáival több mint 23 000 svéd férfit (45-79 év közöttiek) követett nyomon tíz éven át. Mindegyiküknek felmérték a táplálkozási szokásait a tanulmány kezdetén. Az utánkövetési időszakban 2 358-an haltak meg. Akik a legtöbb kalciumot fogyasztották, 25 %-kal kisebb eséllyel haltak meg bármilyen okból, a szívbetegségek kialakulására pedig 23 %-kal csökkent az esélyük azokhoz képest, akik a legkevesebbet vitték be a szervezetükbe ebből a tápanyagból. A kalciumfogyasztás nem befolyásolta jelentősen a rák kialakulásának kockázatát.
A felső harmadba eső férfiak közel 2 000 mg kalciumot fogyasztottak egy nap átlagosan, míg az alsó harmadban szereplők csupán 1 000 mg-ot. A javasolt napi mennyiség (RDA) a 19-50 év közötti férfiaknak 1 000 mg naponta, az 50 éven felülieknek pedig 1 200 mg. "A napi javasolt érték feletti kalciumfogyasztás csökkenti a halálozás mértékét." - vonta le a következtetést Kaluza és csapata. A kalcium több módon is befolyásolja a halálozást, jegyezték meg. Többek közt csökkenti a vérnyomást, a koleszterinszintet, és a vércukorszintet. A tanulmányban szereplő férfiak a kalcium nagy részét tej, tejtermék és gabonapelyhek formájában vették magukhoz.
A kalciummal ellentétben nem találtak kapcsolatot a magnézium és a halálozás, a rákos megbetegedésből és szívbetegségekből származó halálesetek között. A tanulmány résztvevőinek magnéziumbevitele 400-525 mg között alakult napi szinten. A magnézium RDA-ja 420 mg a 31 éven felüli férfiak számára.
A kutatók szerint ez az elemzés azért nem találhatott semmit a magnéziummal kapcsolatban, mert a tanulmányban szereplő férfiak eleget fogyasztottak belőle. "További kutatások szükségesek kevesebb magnéziumot fogyasztó csoportok körében, hogy megvizsgálhassuk ezt a kérdést." - mondták. A jövőbeni kutatásoknak meg kell nézniük az ivóvízből származó magnézium és kalcium szerepének, mert ez egy jelentős forrása lehet ennek a két ásványi anyagnak.
(MTI)
Egy átlagember számára koffeinből napi 200-300 mg az optimális mennyiség, ami 2-3 csésze kávét jelent. Ha ennél többet iszol, a sok koffein rövidtávon szorongást, alvási nehézségeket és ingerlékenységet, hosszú távon pedig gyomorfekélyt, nyelőcsőgyulladást, vérnyomás-emelkedést és refluxot okozhat. Csak óvatosan!
Még több tipp »Na jó az a kanál meg villa ugye!?!
Röntgenfelvétel a kisfiúról, akinek evőpálcika fúródott agyába (1)KEDVES MINDENKI! Az ismerősök köréből hozott példák, mint látjátok. nem elégségesek statisztikai alátámasztására az igazatoknak. A tény: -Angliában az állam kórházakat tart fenn ...
Homeopátiás szerekkel adagolnák túl magukat a szkeptikusok (55)Igen, valamiben egyet értünk. De ugyebár külsőre a hamis tanulmányok is igaznak tűnnek, éppen ezért csak úgy egyiknek sem fogok hinni. Bizony a vitamingyártók/homeopátiás szereket ...
Mégsem javítja a memóriát a népszerű gyógynövény (18)A fent leírtakhoz csatlakozva nagyon fontos, hogy nem mindegy hol termesztik vagy gyűjtik be az adott gyógynövényt. Sokan ismerik pl. Spirulina Platenis-t a tengeri algát, amit fo...
A gyógynövények is okozhatnak súlyos mérgezést (1)Csupa "okos" ember csupa butaságot kommentel...
Okosabbak a szimmetrikus emberek (7)